2. kl. Sang, spil, bevægelse (SSB)

SSB 2. kl er en videreførelse af SSB undervisningen i 0./1. klasse og henvender sig især til elever, der enten ikke har valgt instrument endnu eller ønsker at supplere deres instrumentalundervisning med et sammenspilshold.

SSB 2. kl fokuserer i højere grad på sammenspil og introduktion af forskellige instrumenter.
En mindre holdstørrelse muliggør en mere differentieret undervisning, og børnene arbejder med at videreudvikle musikalske færdigheder som puls, rytme, klang, form, dynamik mm.  Eleverne vil opnå en større sikkerhed i spil på instrumenter (stavspil, trommer, rytmeinstrumenter mm), stemmebrug samt læsning af rytmer og noder. Musikteori og hørelære med en legende tilgang kan også indgå i undervisningen.

45 min/uge
Holdundervisning 7-8 elever
Hold oprettes på alle skoler, hvis elevgrundlaget er til stede. (Der kan evt. dannes hold sammen med elever fra 1. klasse.)

Omkring 1100 børn får hver sæson deres grundlæggende musikundervisning i Aalborg Kulturskoles SSB-undervisning. Underviserne har uddannelse fra musikkonservatoriet, universitetets musikuddannelse eller er lærere med linjefag i musik. Lærergruppen samarbejder tæt omkring den pædagogiske udvikling af materialer og indhold mm. i faget for at give børnene den bedste start på et aktivt og forhåbentligt livslangt forhold til musik.