Aalborg Kulturskoles balletprogram er for elever fra 6 år og opefter.

Vi tilbyder undervisning for begyndere, fortsættere og øvede indenfor klassisk ballet.

Hold er sammensat med fokus på at skabe trygge rammer og et godt fælleskab med ballet og musik som samlingspunkt for eleverne.

Elever fordeles på hold ud fra erfaring med dans først og alder sekundært. Et hold kan f.eks bestå af både Begyndere (ældre) og Fortsættere (yngre).

Undervisningen følger et pensum, der strækker sig over hele kulturskolens sæson.

Der vil være tilbud om forestillinger og opvisninger, f.eks ved juletid og til Kulturskolefestivalen. Deltagelse i disse indebærer ekstra prøvetid, som regel i weekenderne.

Aalborg Kulturskole er et af Det Kgl. Teaters Balletskoles Talentcentre. DKT Talent elever træner op til 6 dage om ugen og sættes på hold ifølge DKT’s anvisninger om aldersbaseret træningsmængde. Mere information om programmet fås ved henvendelse til Kulturskolens Ballet afdeling.

Ballet

Ballet 1/MBF (0.-2. klasse)

Ballet 1 / MBF

Musik, Ballet & Fordybelse tilbydes i Nordkraft for 0-2. klasser.

Undervisningen er indgangen til dansen og musikkens verden.

Ballet 1/MBF er delt op i tre forbundne niveauer. Hold A løber de første 18 uger og fortsætter til Hold B de næste 18 uger det første år. Hold C er et 36 ugers forløb det andet år.

I undervisningen får eleverne mulighed for at opleve glæden ved at sætte musik i bevægelse samt fordybe sig i dansens og musikkens grundsten.
Målet er at fremme båden lysten og at give grundlæggende forudsætninger for at beskæftige sig med ballet og musik fremover hos det enkelte barn og i fællesskabet.

Eleverne lærer grundbegreber som kropsforståelse, koordination, puls, rytme, form, dynamik at kende gennem forskellige musikalske aktiviteter. Vi vil arbejde med dans, sang, improvisation og musikforståelse.
En vigtigt del af balletundervisningen indebærer at eleverne skal være omklædt til dansetøj og være ens påklædt.

Ballettøj kan købes hos Balletbutikken i Århus. Links til dragter og skørter er herunder. Sko, trikot m.m er det bedst at tale direkte med Balletbutikken om.
PIGER: Dragt,  ugerstrikot,, lyserøde balletsko, hvide ankelsokker
Sko og trikot er bedst at tale direkte med Balletbutikken om for at sikre den rette størrelse.

Hold A: 0. - 1. klasse (begyndere)
Hold B: 0 - 1.klasse (fortsættere)
Hold C: 2. klasse (fortsættere)