Aalborg Ungdomssymfoniorkester

NU KAN BØRN OG UNGE GÅ TIL SYMFONIORKESTER

Alle børn og unge fra 9 år op til 26 år, der spiller et orkesterinstrument, og bor i Region Nordjylland kan blive medlem af  Aalborg Ungdomssymfoniorkester og komme til at spille klassisk musik sammen med andre børn og unge i et stort orkester under ledelse af en professionel dirigent.
Du kan spille i Aalborg Ungdomssymfoniorkester (AUS) hvis du har spillet i nogle år og er dygtig på dit instrument, eller du kan melde dig ind i Aspirantorkesteret der er en forskole til Ungdomssymfoniorkesteret, hvis du ikke har spillet i så lang tid.
Man skal have spillet mindst et år på sit instrument før man kan komme med i Aspirantorkesteret, det er en god idé lige at tale med sin lærer inden man melder sig til.

Det er gratis at deltage!
Krav for deltagelse
· Man skal være min 9 år og max  26 år
· Man skal bo i Region Nordjylland
· Man skal spille et orkesterinstrument

Hvor og hvornår
Aalborg Ungdomssymfoniorkester prøver hver tirsdag i Musikkens Hus i Aalborg.

Orkestrets forskole øver kl. 16.30-17.45.
Ungdomssymfoniorkestret øver kl. 17.30-19.30.

Første møde dato efter sommerferien er tirsdag d. 27/8 - 2024.

Ved tilmelding har vi brug for følgende oplysninger:
  •  Dit navn
  •  Din alder
  •  Dit instrument
  •  Hvor længe du har spillet
  •  Søger du ind i Aspirantorkesteret eller AUS

Hvis i har spørgsmål eller er i tvivl om noget kontakt Afdelingsleder
Ide Bylin Bundgaard tlf. 25 20 41 43 / ide.bylin.bundgaard@aalborg.dk

De støtter projektet
Aalborg Ungdomssymfoniorkester er et samarbejde mellem Aalborg Kulturskole, Aalborg Symfoniorkester og Musikkens Hus.
Projektet er støttet af Region Nordjylland og Statens Kunstfond.

Mere om projektet og tankerne bag
Rundt omkring på musik- og Kulturskoler i hele Nordjylland sidder masser af talentfulde børn og unge, som hver især dygtiggør sig på et instrument. Nu har de mulighed for at prøve talentet af og spille sammen med andre børn og unge i en rigtig orkestersammenhæng.
Projektet er støttet af Statens Kunstfond og Region Nordjylland. Det er gratis for de unge at deltage, og der er kun få kriterier, der skal opfyldes.
Alle børn og unge op til og med 25 år, der spiller et orkesterinstrument, og som bor i Region Nordjylland kan blive medlem af Aalborg Ungdomssymfoniorkester. De unge talenter mødes hver tirsdag i Musikkens Hus og spiller sammen under kyndig ledelse af den unge dirigent af Mathias Skaarup Sørensensen, der i år har modtaget Léonie Sonnings Talentpris på 100.000 kr.

Det er første gang, at tre stærke nordjyske kulturinstitutioner er gået sammen om at støtte et ambitiøst, kontinuerligt spillende ungdomssymfoniorkester. Aalborg Symfoniorkester, Aalborg Kulturskole og Musikkens Hus har tilsammen både kompetencerne, erfaringen, netværket og rammerne til at sikre projektets gennemførelse på absolut højest mulige niveau. Der er således tale om en massiv indsats af talentudviklingen på det klassiske musikområde og et løft af det klassiske musikmiljø for børn og unge i hele Region Nordjylland.

Med etableringen af Aalborg Ungdomssymfoniorkester er det ambitionen at give de nordjyske børn og unge mulighed for at spille regelmæssigt i et orkester på højt niveau. Orkestret skal kendes for høj musikalsk og pædagogisk faglighed, samt for åbenhed i forhold til relevante samarbejder og udviklingsmuligheder.