UVT Filter

Fagot

Om fagotten
Fagotten er et træblæseinstrument og benyttes mest i klassisk musik, dvs. i symfoniorkestre, harmoniorkester, kammermusik, folkemusik og musicals. Fagotten er i familie med saxofon, klarinet og obo. På klarinetten og saxofonen er der enkelt rørblad, mens der på fagot og obo er der dobbelt rørblad.
Se og hør træblæseinstrumenterne i Aalborg Symfoniorkester her

Alder
Du kan normalt begynde at spille på fagot, når du er 9 - 11 år gammel afhængig af hænders og fingres størrelse. Hvis den almindelige fagot er for stor kan du starte på den mindre 'fagottino' - der er en lille fagot.

Undervisningen
Fagotundervisningen på Aalborg Kulturskole tager udgangspunkt i elevens alder og niveau.
Undervisningen foregår enten på hold med 3 – 5 elever eller som soloundervisning. Holdundervisning er en god måde at starte med at spille fagot.
I fagotundervisningen arbejder vi både med nodelære og udenadsspil.

Undervisningssteder
Aalborg Kulturskole tilbyder fagotundervisning i Nordkraft og på alle skoler i Aalborg Kommune under forudsætning af tilstrækkeligt elevgrundlag. I praksis betyder det, at der de fleste steder skal være mere end 2 elever på din skole for at Kulturskolen kan tilbyde undervisning.

Sammenspil på Aalborg Kulturskole
Der er meget gode sammenspilsmuligheder for fagot. Du kan spille kammermusik i små grupper eller deltage i Kulturskolens større faste orkester som fx. http://www.brassnharmony.dk/, Aspirantorkester og symfoniorkester. Der afholdes jævnligt koncerter, hvor elever spiller for hinanden og for familie og venner. Nogle af orkestrene giver mange koncerter.
Aalborg Kulturskole anbefaler, at alle fagotelever sideløbende med undervisningen også deltager i sammenspil / orkester.

Instrument
Når du skal gå til spil, er det nødvendigt at have en fagot til rådighed af en rimelig kvalitet og på Kulturskolen kan du leje en fagot.
Vent med at købe en fagot til du har talt med læreren. Rådfør dig også med læreren før udskiftning til en bedre fagot eller hvis fagotten skal repareres.