UVT Filter

Sang

Stemmen er det mest personlige instrument af alle; unik for hver enkelt person. Undervisningen tilpasses derfor den enkelte elevs alder, køn, muligheder og ønsker indenfor rytmisk og/eller klassisk sang og rytmisk og/eller klassisk stemmetræning.
Der arbejdes med grundelementer indenfor stemmebrug: kropsholdning, åndedræt, støtteteknik, tonedannelse, stemmetræning, artikulation, klang, frasering, tekstbehandling, udtryk og performance ved hjælp af øvelser og et bredt sang-repertoire.

Sang og stemmetræning giver bl.a.:
• Styrkelse af din sang- og talestemme.
• Styrkelse af dit gehør; evnen til at lytte godt og synge rent.
• Styrkelse af dit åndedræt, din kropsholdning og din generelle kropsfornemmelse.
• Styrkelse af dit sprog-øre og din sproglige bevidsthed.
• Styrkelse af din musikalske bevidsthed og stilfornemmelse.
• Styrkelse af din hukommelse og indlæringsevne.
• Styrkelse af dine følelsesmæssige sider og din musikalske og kunstneriske fantasi.

Hvor gammel skal man være for at gå til sang?
Sangundervisning er for alle aldre og tilbydes fra 2. klasse og opefter.  Er du under 25 år er der statstilskud til undervisningen, er du over 25 år forhøjes brugerbetalingen lidt.  Der tilbydes undervisning til såvel begyndere som øvede og videregående.
I 2.klasse foregår undervisningen på mindre hold. For de yngste elever vil undervisningen foregå gennem fantasifulde krops- og sangøvelser og et sjovt og blandet repertoire.
For de lidt ældre elever er der mulighed for holdundervisning i Sangklassen og/eller soloundervisning i lektioner af 25 minutters varighed.

Fællesprojekter
I løbet af sæsonen vil der være spændende fællesprojekter i form af både rytmiske og klassiske kor-projekter, workshops, temadage og koncerter. På den måde får eleverne en social oplevelse gennem et musisk fællesskab. Eleverne får også mulighed for at samarbejde med instrumentalister og evt. bands.

Vi anbefaler at sangelever deltager sideløbende i et kor eller en sammenspilsaktivitet.

Beslægtede fag:
•  Rytmisk Vokalensemble
• Svenstrup Rytmiske Pigekor
• Sangklassen
• Rytmisk Sammenspil
• Talentklassen
• Musikalsk Grundkursus (MGK)