UVT Filter

Elbas

Om elbassen
Elbassen er et rigtigt fedt bandinstrument og bruges i mange former for rytmisk musik. Bassen definerer den klanglige bund i et orkester, og udgør sammen med trommerne fundamentet i et band.
Elbassen har normalt fire strenge, som er noget tykkere end f.eks. guitarens strenge. Samtidigt er halsen længere og der er dermed større afstand mellem båndene (tonerne). Der findes dog ¾-elbasser (juniorbas) der har kortere hals og strengelængde, der passer godt til yngre elever.
Alder
Man kan starte på elbas når man er ca. 8-10 år afhængigt af finger- og håndstørrelse.

Undervisningen
I elbas-undervisningen kommer vi bl.a. til at arbejde med at få en god teknik og en god lyd på bassen. Vi spiller en masse musik, og bruger både akkordskemaer, Tabs og noder. Undervisningen tilrettelægges efter ønsker, smag og evner hos den enkelte elev.

Øvning
Udgangspunktet for instrumentalundervisningen er at eleven øver sig dagligt. Den tekniske og musikalske udvikling kræver simpelthen hyppige gentagelser.

Undervisningssteder
Elbasundervisning tilbydes på de fleste skoler og Nordkraft.

Sammenspil
I stort set alle rytmiske bands er der bas med og det kan i høj grad anbefales den nye bassist, at finde nogle at spille sammen med. Man kan f.eks. benytte sig af nogle af Kulturskolens mange tilbud om sammenspil.

Instrument
Elbasser kan lejes af Aalborg Kulturskole. Vi har ganske få ¾-modeller til udlejning men ingen venstrehåndsmodeller.
Ønsker man selv at købe instrument kan man få en elbas fra omkring 1.200 kr. med en lille øveforstærker. Kulturskolens lærere hjælper gerne med gode råd og vejledning i forbindelse med instrumenanskaffelse.