Ukulele

Ukulelen er et strengeinstrument som oprindeligt stammer far Hawaii. Ukulelen er de seneste år blevet et meget populært valg på Kulturskolen og man opnår relativt hurtigt resultater.
Instrumentet rummer masser af muligheder for musikalsk udfoldelse alene eller i samspil med andre.

Hvor kulturskolens guitarundervisning fortrinsvist begynder i 3.klasse, kan man allerede i 1.klasse lære at spille på ukulele, der pga. dens lille størrelse og kun 4 strenge er optimal for små fingre. Men også unge og voksne kan have stor fornøjelse af det lille instrument, der egner sig til både melodispil og akkompagnement med akkorder. Har man lyst til at dykke ned i skalaer og improvisation er dette ligeledes muligt.

Mange af Aalborg Kulturskoles guitarlærere kan undervise på ukulele, så tilbuddet gælder på de fleste skoler i Aalborg kommune.