Elguitar

Om elguitaren
Elguitar er et godt bandinstrument og et af de mest almindelige instrumenter i moderne musik. Siden opfindelsen i 1931 har den elektriske guitar haft en central rolle i rigtig meget rytmisk musik, og bruges i alle rytmiske genre.
En elektrisk guitar er en guitar, der i modsætning til en akustisk guitar ikke selv frembringer lyden. Vibrationerne fra strengene bliver opfanget af pickupper, og sendes gennem en forstærker for at frembringe lyden.
Fra poporkestrets forsanger rytmiske akkompagnement til sin sang, over blues 'ens "blå" vrid i strengene og jazz-guitaristens utallige klangmuligheder, og til heavy-bandets højtspillende forgrundsfigur.

Alder
Man kan starte til elguitar når man er ca. 8-10 år afhængigt af finger- og håndstørrelse.

Undervisningen
Som nybegynder lærer du at spille akkorder og læse noder og tabulatur (en form for guitarnoder) og så småt at improvisere. Næsten allerede fra start kan du begynde at spille sammen med andre.
Når du bliver mere øvet går vi i dybden med barréakkorder, plekterteknik, fingersætning, improvisation, musikteori og guitareffekter.
Du bliver introduceret til forskellige musikgenre såsom rock, pop, jazz, blues og heavy.
Undervisningen tilrettelægges efter ønsker, smag og evner hos den enkelte elev og det er aldrig for sent at begynde at spille elguitar.

Undervisningssteder
Elguitarundervisning tilbydes på de fleste skoler og Nordkraft.

Sammenspil
I stort set alle rytmiske bands er der elguitar med og det kan i høj grad anbefales for elguitaristen, at finde nogle at spille sammen med. Man kan f.eks. benytte sig af nogle af Kulturskolens mange tilbud om sammenspil.

Øvning
For at blive god til at spille skal du øve dig regelmæssigt. Det er enkelt at lære i begyndelsen, men det tager tid og meget øvning at mestre. Hellere øve sig 15 minutter hver dag end 3 timer en dag om ugen.

Instrument
Elguitarer kan lejes af Aalborg Kulturskole.
Ønsker man selv at købe instrument kan man få en elguitar fra omkring 1.500 kr. med en lille øveforstærker. Køb dit instrument i samråd med din lærer, som kan rådgive dig omkring pris og kvalitet.