Aalborg Kulturskoles balletprogram er for elever fra 6 år og opefter.

Vi tilbyder undervisning for begyndere, fortsættere og øvede indenfor klassisk ballet.

Hold er sammensat med fokus på at skabe trygge rammer og et godt fælleskab med ballet og musik som samlingspunkt for eleverne.

Elever fordeles på hold ud fra erfaring med dans først og alder sekundært. Et hold kan f.eks bestå af både Begyndere (ældre) og Fortsættere (yngre).

Undervisningen følger et pensum, der strækker sig over hele kulturskolens sæson.

Der vil være tilbud om forestillinger og opvisninger, f.eks ved juletid og til Kulturskolefestivalen. Deltagelse i disse indebærer ekstra prøvetid, som regel i weekenderne.

Aalborg Kulturskole er et af Det Kgl. Teaters Balletskoles Talentcentre. DKT Talent elever træner op til 6 dage om ugen og sættes på hold ifølge DKT’s anvisninger om aldersbaseret træningsmængde. Mere information om programmet fås ved henvendelse til Kulturskolens Ballet afdeling.

Ballet

Sommerdans

Internationalt danse intensiv for Nordjyske børn og unge fra 11 år og op.

• Gratis tilbud for skolebørn i Nordjylland.
  • Aldersgruppen er 11-17 år
  • Det ligger mandag den 28. juni til og med lørdag den 3. juli
  • Mandag-fredag kl. 9-16
  • Lørdag kl. 10-14
  • Det foregår i Nordkraft, Turbinesalen, niv.3
  • Adressen er Kjellerups torv, 9000 Aalborg
  • Max. antal deltagere 30
  • Elever optages i den rækkefølge de melder sig til
  • Tilmelding laves online nederst på denne side

Kulturskolerne i Nordjylland tilbyder, med Aalborg Kulturskole som vært, et internationalt intensivt dansekursus med ballet, moderne og spansk dans med lærere fra Danmark, USA og Spanien.

Moderne / Spansk Dans / Ballet

Kurset er tilrettelagt som en indgang og introduktion til tre kerneteknikker inden for scenedans. De tre teknikker komplimenterer og understøtter hinanden således at ugen får et sammenhæng samtidig med at vi lærer tre vidt forskellige dansearter. Man behøver ikke have danset eller prøvet teknikkerne før.

Over en uge gennemgår vi tekniske basis elementer om morgenen. Eftermiddagen byder så på et stykke koreografi fra hver stilarts repertoire. Den sidste dag opfører vi det lærte repertoire for hinanden.

Moderne (Martha Graham): undervist af Marianne Bachmann. Marianne er fra Danmark men bosat i New York. Martha Graham gjorde Marianne til chef for sin skole, og i dag underviser Marianne bl.a på the Ailey School og American Ballet Theatre i New York. Martha Grahams teknik ligger til grund for næsten al den moderne dans vi kender i dag.

Klassisk Spansk Dans: undervist af Eugenia Morales Barquiel fra Barcelona. Eugenia er uddannet i både klassisk spansk dans, såvel som klassisk ballet og fører til daglig sin egen skole i Barcelona. De spanske elementer og rytmer har inspireret mange andre former for dans, og både Bournonville og Graham gør brug af disse elementer.

Ballet (Bournonville): undervist af Aalborg Kulturskoles balletlærer, Peter Brandenhoff. Peter blev uddannet på Den Kgl. Ballet, men valgte en international karriere med bl.a San Francisco Ballet, Hamburg Ballett, Boston Ballet, Royal Winnipeg Ballet og Ballets Grandiva. Han underviste i mange år i New York og internationalt, indtil han fandt Aalborg Kulturskole i 2019.

Musik: Teknik og dele af Repertoire delen bliver akkompagneret af Aalborg Kulturskole Ballets pianist, Francisco Camacho Perèz. Francisco er fra Spanien, hvis musikalske vidde spænder fra det klassiske til det moderne og selvfølgelig kan han de spanske rytmer!